non-profit Art - Stichting Dwaalhaas KVK 69071004

Je maf uiteraard ook zelf een bod op de schilderijen doen

dinsdag 26 september 2017

Uit een oude krant ( over mij )

03-9-2013 deze text heb ik overgenomen met een scanner app-je, dus sorry als het wat chaotish is :
De wereld heeft het best goed voor met schilder Dwaalhaas 
Het was de koe die aandacht trok. Een koe in de Edisonstraat,
ín de Eindhovense buurt Woensel-West.
Die koe, van kunst- stof, staat daar pontificaal in een voor- tuin, met veel bonte kleuren. Geel, rood, blauw, alles door elkaar.
Aanbellen dus, om te vragen welk ver- haal dit beest vertelt
Hans de Waal doet aarzelend open. Via de camera's op zijn voorgevel bouwt hil voorzichtigheid in. Hans de Waal is 48 jaar, een beetje gezet, kunstenaar en al- eenstaand.
Dat laarste noodgedwongen. .Let maar niet op de rotzooi", zegt Hans een keer of drie. Een jaar woont Hans nou in de Edisonstraat. Hiervoor zat hij een paar straten verderop.
De tuin die hij daar had leek wel een bos, achttien meter diep. Dan woont hij nu kleiner, maar hij heeft nog steeds een loods achter zijn huis waarin hij kan wer- ken. Werken betekent: schilderijen maken, of koeien of paspoppen beschilderen.
Bij voorbeeld Hans heeft een bewogen verleden. Het meest bewo- gen was nog wel die dag in 1991 dat zijn toenmalige vriendin in zijn armen haar laatste adem uitblies. Anorexia had haar geveld.
Diezelfde avond begorn her zuipen, en dat is niet meer opgehouden. Het zuipen gebeurt gecontroleerd, dat wel. Elke vrijdag staat Hans zichzelf whisky toe, de andere dagen drinkt hij geen drup. Medicijnen slikt hij niet
Daar is hij trots op, want de diagnose die bij hem gesteld werd zou een pilletje best rechtvaardigen. ,",Het is al- tijd druk in mijn hoofd, nooit stil." De stoornis STPS maakt het bijna onmogelijk een relatie met ie- mand anders te onderhouden.
Daar kwarn Hans pas laat achter
Hij heeft zich erbij neergelegd, niet helemaal van harte. .Je kiest er niet voor alrijd alleen te zijn. Ik heb de hoop laten varen. Maar ik ben ook tevreden met wat ik heb. Ik heb een tijdje de boel ver- waarluosd. In die periode kreeg ik bemoeizorg Nu hoeft dat nlet elen.
Maar omdat ik geen gezin heb, heefi er de naam van een andere schilder. Van Gogh. Hij verkocht oolk pas werk na zijn dood maar door mijn schilde- rijen zorg ik ervoor dar ik na mijn dood niet....
Die naam past
v2n
goed bij mijn karakter.
en van
zoa Hans
ook kunnen maken,
Zijn vader beveelt hem
dat steeds aan, want
Waar zijn hart wel ligt, is te zien op het weblog Dwaalhaas nl dat
hi op internet
zien. Er zitten veel
Brood, Ans Markus, noem maar op. .Ik heb
kers per dag, uit de hele wereld. Dar vind ik geweldig
Bijna elk dag ervaart Hans dar de wereld het goed met hem voor
heeft. Dat was al zo op zijn verige
Trado een huis vier jaar lang voor niks ter be
king kreeg om erin te werken. Bij de slijterij, ook zoiets. k
euro per maand. Het is fijn
dat bij de slijter op de pof whisky kan kriigen. Bij de benzine
pomp kan i een litertje benzine lenen als het moet voor mijn
motor. Die gebruik ik om
te doen. k loop moel-
in mijn vweten zijn kapor gegaan door ees
in de tjd dat ik dakloos was
pleegden, veel haandjes gehad
iedene keer geeft Hans een nieuw sukje uit zijn
saar het heden. Jh
Dat betekent dat ik nies boef
gex van.
verioer nndig heb, kan ik altijd terecht bi mijn
oud-collega's uit de tigd dat ik taxichasfeur was Zie je die eala-
Mijn vader woont bier in de bourt. Ik heb
pen van
een apart telefoonnuummer voor bem hij kan me altiid bereiken
als ber moet Op zich heb ik het na goed woor ekaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dwaalhaas Chatbox